Hírfigyelő
Eljött a fogyasztószerek forradalma: minden eddiginél könnyebb a súlycsökkentés  az új csodagyógyszerekkel
Életmódváltás, rendszeres mozgás, egészséges étkezés – mindenki tisztában van a fogyás alapelveivel, amihez már régóta vannak a...
Nem volt műtrágyaboom az első fél évben, de a forgalmazók bevétele jelentősen nőtt
A termelőket vigasztalhatja, hogy nem csak a ráfordítási árak emelkedtek.
Személyi kölcsönök: mindennap egy nagyobb falunyi ember köt új szerződést
Soha nem volt még ilyen intenzív az érdeklődés, miközben tovább csökkennek a kamatok is.
Ázsiai belharc a csippiacon, kiderült, kinek fájt a foga a csúcstechnológiára
A főkolompos tizennégy év börtönt kaphat Tajvanban.
Kollégánk Junior Prima Díjat kapott!
A Junior Prima díj Magyar Ismeretterjesztés és Média kategóriájának díjában részesült idén a Portfolio elemzője, Mohos Kristóf....
Elesett a Déli pályaudvar
Délután fél négytől teljesen szünetel a vonatforgalom a Déli pályaudvaron felsővezeték-szakadás miatt, ezért jelentős fennakadásokra, késésekre és...

A gazdasági sajtóban időről időre felröppenek olyan hírek, miszerint a német autóipar gyengélkedése Magyarországon leállásokhoz, elbocsátásokhoz vezet, mindez pedig egy újabb gazdasági válság előhírnöke. Megkérdeztük, mit tapasztalnak mindebből a tagszervezeteink.

 

Megroppanthatja a magyar gazdaságot a német autóipar gyengélkedése”, „Bajban az autóipar”, "A magyar Mercedes elküldte dolgozóit, az Audi szerződéseket bontott fel” - olvassuk a vastagbetűs hírekben, ugyanakkor, ha tovább olvasunk, a híradások tartalma ennél jóval visszafogottabb. Kiderül például, hogy egyelőre szó sincs létszámleépítésekről, és a termelés visszafogása olyan típusokat érint, amelyek kikerülnek a gyár termékpalettájáról - emellett az új típusok gyártása töretlen.

A kecskeméti Mercedes-Benz gyár azt nyilatkozta, csak a termelés-ingadozást kezeli a kölcsönzött munkaerő alkalmazásával. Mivel az új generációs kompakt modellekhez már nincs rájuk szükség, a kecskeméti gyárban, már nem kölcsönzik ki őket. „A kecskeméti gyár termelési naptára az egész évre telített, a telephely teljes kapacitással működik, ezért a nyári időszakban sem lesz leállás.”- hangsúlyozták közleményükben.

Az Audinál több üzemegységnél két héttel meghosszabbították a nyári leállást, ugyanakkor több üzemegység folyamatosan termel, így például a présüzemben és a motorgyár egyes egységeinél nincs leállás. A legtöbb helyen ugyanakkor termelési szünetet tartanak, a gyártás csak augusztus 26-án indul újra. A gyár elismerte, hogy bizonyos számú határozott idejű munkaszerződést nem hosszabbított meg, de azt állítják, hogy ez természetes folyamat a szerződések lejártakor.

A Bosch Magyarország közleményt adott ki, amelyben elismerik, hogy a gépjárműiparban érezhető a gazdasági visszaesés, ám azt, hogy ennek a magyarországi telephelyekre milyen hatása lesz, még nem tudják. Szintúgy, a Continental is érzi, hogy bizonyos üzleti átszervezésekre „fókuszok módosítására” szükség van, ám a cég konkrét döntéseket még nem hozott, és egyelőre többet nem is szeretne közölni a gazdasági szereplőkkel.

Vámos Piroska, a LIGA Vasas Szövetségének alelnöke szerint az autóipari beszállító cégeknél a nyári leállás mindig is létezett, a termelés ingadozása is gyakori jelenség. „Megtörténik, hogy az egyik területen visszamondanak 1000 motort, a másik területen pedig megrendelnek.”-magyarázza. (A cégénél 11 típusú motort (láncos-, szíjas-, e-motor-, stb.) gyártanak.)

A július és az augusztus úgy telik el, hogy egy-egy terület leáll: ez alól ebben az évben kivétel az úgynevezett globál terület, ahol jelenleg egy nagyobb megrendelést kell teljesíteni. Tudjuk, hogy lecsökkent az új autók vásárlása, és volt, akinek nem hosszabbították meg a lejáró szerződését…ugyanakkor ezeket az információkat nem érdemes összekötni, mert volt, akinek meghosszabbították a szerződését. Az igaz, hogy nem olyan a helyzet, mint 4 éve volt, de korai lenne még vészharangot kongatni.

Bognár Ferenc regionális szervező szerint sem érezhető közvetlenül, hogy a válságnak valamiféle előszele lenne Magyarországon. Például a Lenti mellett Bosch-beszállító cégről azt híresztelték, hogy kétezer embert bocsát el, aztán ez a szám százra módosult, de nem küldtek el senkit. Most pedig az évi renedes leállást rendelték el.

A General Electric termelése sokáig nem talált magára: a közvilágítás projektek leálltak, autó-villamossági beszállítás gyengélkedett; de a legutolsó hírek szerint egy szaudi megrendelést kaptak izzókra, így most már pozitívnak értékelik a kilátásaikat.

Annyit el lehet talán mondani – teszi hozzá Bognár Ferenc -, hogy a nyári leállás mellett van olyan cég, amely a természetes fluktuációt nem pótolja, és kivár. Például ESAB Mór Kft.-nél Móron van megtorpanás a hegesztőanyag-gyártóknál, de a termelés-visszafogás szokásos eljárás nyaranta. A kiszállítások folyamatosak, a raktár üzemel, de termelés nincs.

De nézzük tovább, folytatja Bognár. A Dunaferrnél a termelés tervezése alapján augusztusra a meleg-üzemet 100 százalékra pörgetik fel. Úgy tűnik, hogy acélipari válság nem ért még ide – vagy nincs is…

A SUNK-Carbon Suzuki-beszállítónál csak 60 ember dolgozik, akik meózzák a Marokkóba és Romániába exportált termékeket: a többiek leálltak, itt állítólag gondolkoznak a leépítésen. A másik nagy autóipari beszálító, a Denso a tervekhez képest 97 százalékon termel (korábbi években ennél jóval alacsonyabb számok is előfordultak, amelyet az év végi hajrában kellett behozni).

Móron a Benteler Autóipari beszállítónál a kölcsönzötteket elküldik a 2 hetes leállási időszak alatt. Ugyanitt a Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft.-nél 3 hét a leállás, (ők a Suzuki ülések vázrendszerét csinálják), és úgy tudjuk, volt olyan teremési elem, amely gyártása bővült, volt olyan, amely gyártását visszafogta a cég; nem egyértelmű, milyen az irány.

 

k.l.

forrás: liganet.hu

Naptár

H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2025. augusztus 28. csütörtök
Ágoston

Holnap
Beatrix, Erna
napja lesz.

Belépési nyilatkozat

Pályázatok

Prevenció és egészséges életmódra törekvés a Dunaferr Ifjúsági Szervezetnél

Dunaferr Ifjúsági Szervezet fejlesztése képzésekkel

Társszervezetek