Hírfigyelő
Mi minden szerepelhet egy zine-ben?
Az Ukmukfukk zinefesztivál két szervezőjével készült interjúnkat osztjuk meg.
Hatalmas simli: hogyan tették és teszik ki a munkásokat a társadalomból? Szalai Erzsébet új könyvének bemutatója
A könyv szerzője a bemutatón a legújabb világpolitikai fejleményekre is reagált.
Az eljövendő idők jelei – Ferenc pápa meghalt
Nem tudós pápa volt, nem diplomata pápa, nem progresszív pápa, nem konzervatív pápa, hanem plebejus pápa.
A brüsszeli botrány, ami sokkal súlyosabb, mint Kollár Kingáé, a Fideszt viszont mégsem zavarta
A magyarázat egyszerű: a fő kérdésben, a fegyverbizniszben a Néppárt és Orbán máig egyetért.

A gazdasági sajtóban időről időre felröppenek olyan hírek, miszerint a német autóipar gyengélkedése Magyarországon leállásokhoz, elbocsátásokhoz vezet, mindez pedig egy újabb gazdasági válság előhírnöke. Megkérdeztük, mit tapasztalnak mindebből a tagszervezeteink.

 

Megroppanthatja a magyar gazdaságot a német autóipar gyengélkedése”, „Bajban az autóipar”, "A magyar Mercedes elküldte dolgozóit, az Audi szerződéseket bontott fel” - olvassuk a vastagbetűs hírekben, ugyanakkor, ha tovább olvasunk, a híradások tartalma ennél jóval visszafogottabb. Kiderül például, hogy egyelőre szó sincs létszámleépítésekről, és a termelés visszafogása olyan típusokat érint, amelyek kikerülnek a gyár termékpalettájáról - emellett az új típusok gyártása töretlen.

A kecskeméti Mercedes-Benz gyár azt nyilatkozta, csak a termelés-ingadozást kezeli a kölcsönzött munkaerő alkalmazásával. Mivel az új generációs kompakt modellekhez már nincs rájuk szükség, a kecskeméti gyárban, már nem kölcsönzik ki őket. „A kecskeméti gyár termelési naptára az egész évre telített, a telephely teljes kapacitással működik, ezért a nyári időszakban sem lesz leállás.”- hangsúlyozták közleményükben.

Az Audinál több üzemegységnél két héttel meghosszabbították a nyári leállást, ugyanakkor több üzemegység folyamatosan termel, így például a présüzemben és a motorgyár egyes egységeinél nincs leállás. A legtöbb helyen ugyanakkor termelési szünetet tartanak, a gyártás csak augusztus 26-án indul újra. A gyár elismerte, hogy bizonyos számú határozott idejű munkaszerződést nem hosszabbított meg, de azt állítják, hogy ez természetes folyamat a szerződések lejártakor.

A Bosch Magyarország közleményt adott ki, amelyben elismerik, hogy a gépjárműiparban érezhető a gazdasági visszaesés, ám azt, hogy ennek a magyarországi telephelyekre milyen hatása lesz, még nem tudják. Szintúgy, a Continental is érzi, hogy bizonyos üzleti átszervezésekre „fókuszok módosítására” szükség van, ám a cég konkrét döntéseket még nem hozott, és egyelőre többet nem is szeretne közölni a gazdasági szereplőkkel.

Vámos Piroska, a LIGA Vasas Szövetségének alelnöke szerint az autóipari beszállító cégeknél a nyári leállás mindig is létezett, a termelés ingadozása is gyakori jelenség. „Megtörténik, hogy az egyik területen visszamondanak 1000 motort, a másik területen pedig megrendelnek.”-magyarázza. (A cégénél 11 típusú motort (láncos-, szíjas-, e-motor-, stb.) gyártanak.)

A július és az augusztus úgy telik el, hogy egy-egy terület leáll: ez alól ebben az évben kivétel az úgynevezett globál terület, ahol jelenleg egy nagyobb megrendelést kell teljesíteni. Tudjuk, hogy lecsökkent az új autók vásárlása, és volt, akinek nem hosszabbították meg a lejáró szerződését…ugyanakkor ezeket az információkat nem érdemes összekötni, mert volt, akinek meghosszabbították a szerződését. Az igaz, hogy nem olyan a helyzet, mint 4 éve volt, de korai lenne még vészharangot kongatni.

Bognár Ferenc regionális szervező szerint sem érezhető közvetlenül, hogy a válságnak valamiféle előszele lenne Magyarországon. Például a Lenti mellett Bosch-beszállító cégről azt híresztelték, hogy kétezer embert bocsát el, aztán ez a szám százra módosult, de nem küldtek el senkit. Most pedig az évi renedes leállást rendelték el.

A General Electric termelése sokáig nem talált magára: a közvilágítás projektek leálltak, autó-villamossági beszállítás gyengélkedett; de a legutolsó hírek szerint egy szaudi megrendelést kaptak izzókra, így most már pozitívnak értékelik a kilátásaikat.

Annyit el lehet talán mondani – teszi hozzá Bognár Ferenc -, hogy a nyári leállás mellett van olyan cég, amely a természetes fluktuációt nem pótolja, és kivár. Például ESAB Mór Kft.-nél Móron van megtorpanás a hegesztőanyag-gyártóknál, de a termelés-visszafogás szokásos eljárás nyaranta. A kiszállítások folyamatosak, a raktár üzemel, de termelés nincs.

De nézzük tovább, folytatja Bognár. A Dunaferrnél a termelés tervezése alapján augusztusra a meleg-üzemet 100 százalékra pörgetik fel. Úgy tűnik, hogy acélipari válság nem ért még ide – vagy nincs is…

A SUNK-Carbon Suzuki-beszállítónál csak 60 ember dolgozik, akik meózzák a Marokkóba és Romániába exportált termékeket: a többiek leálltak, itt állítólag gondolkoznak a leépítésen. A másik nagy autóipari beszálító, a Denso a tervekhez képest 97 százalékon termel (korábbi években ennél jóval alacsonyabb számok is előfordultak, amelyet az év végi hajrában kellett behozni).

Móron a Benteler Autóipari beszállítónál a kölcsönzötteket elküldik a 2 hetes leállási időszak alatt. Ugyanitt a Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft.-nél 3 hét a leállás, (ők a Suzuki ülések vázrendszerét csinálják), és úgy tudjuk, volt olyan teremési elem, amely gyártása bővült, volt olyan, amely gyártását visszafogta a cég; nem egyértelmű, milyen az irány.

 

k.l.

forrás: liganet.hu

Naptár

H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Dátum : 2022. október 9., vasárnap
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
31
2025. április 29. kedd
Péter

Holnap
Katalin, Kitti, Kata
napja lesz.

Belépési nyilatkozat

Pályázatok

Prevenció és egészséges életmódra törekvés a Dunaferr Ifjúsági Szervezetnél

Dunaferr Ifjúsági Szervezet fejlesztése képzésekkel

Társszervezetek